Cypern 2019 – del II

Eftersom inte WordPress ger mig tillåtelse att skriva hela notisen under samma document är jag tvungen att dela upp det I 3 delar. Kan det bero på bildstorleken?

Dag 4
Dag 4 tog vi farväl från hotel Salamis till ett sämre hotel Riverside I Kyrenia.
Denna dag såg vi staden Famagusta, St.Nikaolaus Katedralen vidare Spökstaden VAROSHA, mini Cypern. Dagen började med promenad och visning i staden FAMAGUSTA där det var tänkt att besöka Katedralen men pga en begravning fick vi ej tillträde till den. Bussturen runt spökstaden blev intressant. Man frågar sig hur en stad står helt folktomt sedan 1979. Bara en viss internationell ”klientel” har rätt att komma in I staden och delvis för att ”räkna pengarna I bankerna”!! Snacka om slöseri med mark som kunde bebyggas. Mini cypern var mer som en lekplas för barn. På väg till hotellet I Kyrenia, kom nästa överraskning från guiden. De två sista dagarna var s.k. Specialsydda för oss och skulle kosta totalt EU100,-. Enbart en dag kostade EU69:- vilket vi kände oss tvungna att acceptera efter en lång övertalning från guiden. Det är på detta sättet TSS får in extra pengar till resan. Det blev en Lunch vid katedralen (där vi skulle betala för extra turen dagen därpå).

Dag 5, ”betal turen” blev med gårdagens program inlagt besök på mattfabriken vidare klostret I Bellapais, hamnstaden Kyrenia med besök på skeppsmuseum och fästningen. Dagen avslutades med en stunds shopping. Mattfabriken var ingen fabrik. Mattorna importeras från Iran, Afganistan, Turkiet m.fl. och förvaras på Cypern, eftersom Cypern är en ”taxfri” ö. Både guld som skinn varorna förvaras enbart här som typ grossest upplag och säljes vidare över hela världen. TSS har lyckats få en del sponsor pengar från dessa firmor, vilket förbinder dem att visa upp varorna för turisterna och förhoppningsfullt hoppas på att de köper en hel del. Denna informationen fick vi av guiden. Mattförsäljaren hade en riktig show när man visade upp sina varor. Intressant. Någon enstaka köpte. Mattorna levererades till hemlandet ”kostnadsfritt”.
Skinn handeln fungerade ungefär på samma vis med en uppvisning som började med att man kallade upp 4 st av turisterna som fick visa upp några plagg innan proffsen tog vid. Efter uppvisningen leddes man in I försäljnings området på ett smart sätt. Enda utgången var att gå igenom hela varulagret. Vi kom in och hundratals försäljare dök på en. Det räkte med att titta på en jacka för att genast få en försäljare på ”halsen”. Ett ex. Jag provide en jacka och priset var till en början EU1940,-!! Rigmor kollade en jacka som skulle kosta EU1700,- Slutbudet blev EU1000,- för båda. Vi blev inte av med försäljaren förrän vi äntrade Bussen! Vi såg desamma jackorna I Kyrenia för sammanlagda priset av EU600,-. Firma heter OTANTIK och ligger på huvudgatan I Kyrenia.
*Guld försäljningen var densamma.

Dag 6 blev en egen dag också med mycket bussåkande. Besökte Morpho Mama’s kyrka, Antika Soli, St. Hillarion slot inte långt från Kyrenia och på kvällen avslutades det med dansuppvisning. Bussen tog oss långt västerut mot gränsen. Här beökte vi bl.a. antika Soli, en utgrävning som hade några tusen års gammal mosaic etc. Höjdpunkten på dagen var St.Hillarion slotted där vi kunde promenera upp 750 m.ö.h. till toppen där ”den gamle” kungen bodde. Berättelsen från guiden var intressant men tyvärr la jag inte den på minnet. En fantastisk utsikt fick man från toppen. Efter middagen på hotelrestaurangen hämtade bussen upp oss och vi körde till en Taverna där uppvisningen ägde rum. Inte den bästa jag sett!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.